Nadaný chlapec, který čelí výzvám, které nejsou patrné na první pohled
Jaroslav je studentem 3. ročníku softwarového inženýrství na Fakultě aplikované informatiky. Již v období, kdy chodil do školky, si jeho rodiče začali všímat, že je jiný než ostatní děti. Ve 4 letech pak padla diagnóza – autismus. Ta ho ale při cestě za sny nezastavila.
Jaroslav má svou vlastní percepci světa, která ovlivňuje jeho silné stránky a stejně tak výzvy, kterým musí čelit. Jeho silná stránka a životní vášeň jednoznačná, programování. Tím tráví svůj veškerý studijní, volný, i pracovní čas. Naopak výzvy, kterým čelí na každodenní bázi a které statečně překonává, jsou značně rozmanité. I přesto by ale nejradši přeskočil ročník.
Začal se učit programovat na 1. stupni ZŠ díky hře Minecraft
Na základní škole se díky hře Minecraft rozhodl, že se naučí programovat. Ve svých 9 letech totiž přemýšlel, jak hra funguje a snažil se její princip pochopit a naučit. Princip programování se mu díky jeho odhodlání skutečně podařilo pochopit, a to i přesto, že mu nikdo nepomáhal a vše se učil pouhým hledáním na internetu a neustálým zkoušením.
Na VŠ studuje jako premiant ročníku
Na základní škole ho „posílali do praktické školy“, on však vystudoval ZŠ a gymnázium i přesto, že jej zde nic vyjma informatiky nebavilo. Již od dětství totiž věděl, co chce dělat a nic jiného ho nezajímalo.Ostatní předměty ve škole se dle vlastních slov snažil jen přežít a nevnímal. Nicméně i přesto dokázal vzdělávacím procesem projít a ve studiu na VŠ exceluje. Nyní studuje přesně to, co ho již od dětství zajímalo a naplňovalo.
Autismus není jen přítěž, ale i dar
Mnoho lidí s autismem má schopnost hluboce se zaměřit na konkrétní témata nebo činnosti. Jaroslav není výjimkou. Svým zájmem – programováním, žije.
- Již ve školce byl schopný napočítat do stovky či zapamatovat si první řádek počítačové klávesnice nazpaměť.
- Ve 14 letech naprogramoval kvíz pro hru Counter-Strike, který byl přístupný veřejnosti prostřednictvím aplikace Google Play.
- Během studia na gymnáziu se 3x dostal do celostátního kola KyberSoutěže, kde se pak 3x dostal do samotného finále.
- V 18 letech si našel práci u společnosti Apertia Tech s.r.o., která spravuje stránky ATYP magazínu (internetový časopis, který se zabývá autismem a podporuje tvorbu lidí s autismem).
- Momentálně pracuje pro známou společnost Gigaprint, kde dělá interní systém.
Vize do budoucna aneb tvorba webových stránek a open source projektů
Jaroslav se v programování neustále zlepšuje a dalo by se říci, že programováním žije. V budoucnu chce prostřednictvím open source projektů pomáhat lidem (chce vytvořit software, který je zdarma a který může v oblasti programování pomoci všem, kdo ji potřebují). Rovněž doufá v naplňující práci, která by se týkala tvorby webových stránek. Ve volném čase se zajímá o emulátor na flash hry, které jsou vytvářeny s cílem umožnit uživatelům nadále hrát starší hry na novějších zařízeních.
Jaroslav, který se od devíti let věnuje programování, může ve svých 22 letech konstatovat, že již většinu svého života (13 let), věnoval počítačům. A my díky jeho neutuchajícímu odhodlání můžeme říci, že s každým řádkem kódu který napsal, dokázal, že talent a (notná dávka) píle jsou mnohem důležitější než předsudky a překážky.
Jiný způsob vnímání světa není jen přítěží, ale bezesporu i přínosem. Každý jedinec, bez ohledu na své rozdíly, má něco výjimečného, co přináší do naší společnosti a čímž ji obohacuje. Včetně Jaroslava.
Veronika Janštová, 13. 2. 2024