Kdo je student s pohybovým postižením?
Student s postižením dolních končetin (C1)
Student, který s ohledem na své pohybové postižení ke svému samostatnému pohybu nezbytně potřebuje a využívá dalších osobních zařízení, ať už se jedná o opěrné hole, nebo mechanické či elektrické vozíky.
Student s postižením horních končetin (C2)
Student, který je schopen horními končetinami vykonávat jen v omezené míře nebo za použití speciálních pomůcek či modifikovaných postupů činnosti, které se se studiem běžně spojují, jako je pořizování poznámek vlastní rukou, příp. i na klávesnici, manipulace s předměty a zařízeními, které jsou nezbytné pro plnění studijních povinností (fyzické knihy, psací potřeby, přístrojová technika atd.), příp. manipulace s předměty běžné denní potřeby.
Co je potřeba dodržovat při výuce?
- Student může být v univerzitních budovách doprovázen osobním asistentem, případně má přímo na přednáškách k dispozici studijního asistenta, který je mu nápomocen se zapisováním poznámek a s dalšími nezbytnými úkony spojenými se studiem.
- Primárně komunikujte se studentem, nikoliv s jeho asistentem. Asistent představuje, zjednodušeně řečeno, „studentovy ruce a nohy“, není v jeho kompetenci za daného studenta komunikovat.
- Mimo výuku, např. při konzultaci, dbejte na to, aby interakce mezi Vámi a studentem probíhala v tzv. symetrické pozici (tzn., že se snížíte do jeho úrovně, a vidíte si do očí).
- Nemluvte studentovi s tělesným postižením tzv. „do zad“.
Příklady dobré praxe
Buďte rovnocenným komunikačním partnerem
Video poukazuje na důležitost rovnocenné komunikace mezi osobou na invalidním vozíku a intaktní osobou. Lidé by měli být ohleduplní a pozorní.
Buďte rovnocenným komunikačním partnerem osobám, které mají pohybové postižení. Nechovejte se tak, jak by Vám samotným nebylo příjemné. Nenuťte např. osoby na invalidním vozíku, aby se na Vás musely otáčet, když jim něco ukazujete.
Učitel, který je diskrétní
Video poukazuje na důležitost toho, aby učitelé nevystavovali své studenty situacím, které pro ně mohou být ponižující. Může se jednat např. o tázání se na studijní modifikace studenta před celou třídou.
V rámci komunikace specifických potřeb svých studentů, buďte ohleduplní a diskrétní. Ostatní žáci by neměli vědět o specifických potřebách svých spolužáků, není-li to nutné.