Kdo je student s poruchou autistického spektra?
Student s poruchou autistického spektra (E)
Student, kterému neurovývojová porucha autistického spektra, včetně Aspergerova syndromu, objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti.
Studenti s poruchami autistického spektra (dále PAS) mají problémy s navazováním přiměřených vztahů se spolužáky i s vyučujícími, v porozumění základním pravidlům v sociální interakci. Objevují se zvláštnosti v chování – motorický neklid, mimoverbální pohyby, potřebují se častěji protáhnout, projít, často sledujeme neadekvátní a nečekané způsoby jednání.
Co je potřeba dodržovat při výuce?
- Student s PAS nedokáže odhadnout, jak vhodně reagovat v různých situacích, kdy může vstoupit do konverzace druhých lidí, jak druhým naslouchat. Následkem toho se pak raději vyhýbá osobnímu kontaktu s druhými lidmi nebo se chová nevhodným způsobem (nepřiměřená mimika, gestika, postoj těla, chybí oční kontakt, těžkopádné vyjadřování, neschopnost iniciovat nebo udržet adekvátní komunikaci, potíže v porozumění řeči).
- Předcházejte neočekávaným změnám. Pokud dojde ke změně v rozvrhu (čas, učebna, zrušení výuky, náhrada výuky), dejte studentovi vždy včas vědět změny.
- Mluvte jasně, konkrétně, bez ironických poznámek a vtipů.
- Při hovoru si častěji ověřujte, zda Vám student rozuměl.
Jak to má vypadat v praxi
I ironie a sarkasmus mají svou míru
Video poukazuje na důležitost vhodné komunikace s lidmi, kteří mají poruchu autistického spektra (PAS). Jedinci s poruchou autistického spektra mohou mít obtíže s pochopením složitých sociálních konceptů, jako je ironie či sarkasmus.
Nevystavujte lidi s poruchou autistického spektra ironickým či sarkastickým hláškám, protože může dojít k nepochopení např. ve formě doslovného pochopení.
Učitel, který je diskrétní
Video poukazuje na důležitost toho, aby učitelé nevystavovali své studenty situacím, které pro ně mohou být ponižující. Může se jednat např. o tázání se na studijní modifikace studenta před celou třídou.
V rámci komunikace specifických potřeb svých studentů, buďte ohleduplní a diskrétní. Ostatní žáci by neměli vědět o specifických potřebách svých spolužáků, není-li to nutné.