Kdo je student se zrakovým postižením?
Uživatel zraku
Student, jehož zraková vada stále umožňuje práci zrakem (a to i s textem), s běžnými formáty dokumentů, včetně vizuálních. Úprava obrazu spočívá ve zvětšování nebo jiných změnách optického charakteru.
Uživatel hmatu/hlasu
Student, který pracuje buď s hmatově tištěnými dokumenty, nebo s odečítači obrazovky (v kombinaci s hmatovým displejem nebo hlasovým výstupem), a tedy vyžaduje editovatelný formát textového dokumentu, příp. dokument obsahově i formálně adaptovaný.
Co je potřeba dodržovat při výuce?
- Důležitá je vždy srozumitelnost a co nejpřesnější popis.
- Užívejte kontrolní otázky, aby bylo zajištěno, že student všemu porozuměl.
- Berte v potaz, že student nemusí vidět na tabuli či promítanou prezentaci/text/video. Je dobré se se studentem předem domluvit a případně mu zaslat promítaný obsah předem.
- Při zadávání písemných úloh nebo testů nemusí student standardní velikost písma 11 či 12 přečíst. Je dobré se se studentem předem domluvit a případně mu text zvětšit nebo umožnit psaní na počítači, kde si velikost může sám zvětšit dle potřeby.
Příklady dobré praxe
Já ten text ale nepřečtu
Video poukazuje na důležitost toho, poskytnout osobám se zrakovým postižením takový formát, který mohou přečíst a dále s ním pracovat. Typicky se jedná o bezpatkové písmo a větší velikost. Bezpatkové písmo má jednoduché rovné čáry bez ozdobných prvků (např. Arial, Calibri, Tahoma, Verdana aj.), proto je považováno za lépe čitelné.
Poskytujte lidem se zrakovým postižením text v takovém formátu, který je přizpůsoben jejich specifickým potřebám.
Učitel, který je diskrétní
Video poukazuje na důležitost toho, aby učitelé nevystavovali své studenty situacím, které pro ně mohou být ponižující. Může se jednat např. o tázání se na studijní modifikace studenta před celou třídou.
V rámci komunikace specifických potřeb svých studentů, buďte ohleduplní a diskrétní. Ostatní žáci by neměli vědět o specifických potřebách svých spolužáků, není-li to nutné.